Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kirják Miklós

  KIRJÁK MIKLÓS (1974.09.13) festő, grafikus, restaurátor

Információk az www.artportal.hu -n:  1990-94: Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola festő szak. 1995-2001: Magyar Képzőművészeti Főiskola festő-restaurátor szak. 2002: Tavaszi Tárlat díja, Gaál Imre Galéria. Kiváló rajzkészségét már olyan korai munkái bizonyítják, mint az 1990-ben készült Nagyapám című olajportréja. Szemléletét és stílusát leginkább Albrecht Dürer művészete határozza meg, néhány munkája parafrázisszerűen idézi a nagy előd egy-egy híres alkotását. A német reneszánsz mesterhez hasonlóan ~ is szívesen mélyed el a természet apró részleteinek Sajátos "csendéletein", rovarok alaposan megfigyelt anatómiai részleteiből hoz létre szinte megelevenedni látszó, akvarell-ceruza technikájú sorozatokat (Nature morte vivante, 1992). Az antik és reneszánsz művészet, valamint a mitológia inspirációjára ~ szívesen kreál különféle fantáziadús, groteszk hatású képzelt, hibrid lényeket, amelyeket a természetben ténylegesen megtalálható, "hétköznapi" élőlények részeiből forraszt eggyé (Unikornis, 1995). Abszurd formai megoldásokban bővelkednek építészeti témájú rajzai, amelyeken a klasszikus építészetből vett elembe torz, antropomorf testek, alakzatok ízesülnek (Oszlop II. - avagy a molekulák részrehajlóak). Művészet- és filmtörténeti idézetek közötti, kissé szürreális kalandozásainak emléke A bélyeggyűjtő álma című ceruzasorozata. Barátairól szívesen fest portrékat, újabban a sokszorosító grafika technikáival kísérletezik.    (Gyulai Gergely) 

„…Csak tisztelni tudom azt a művészi-emberi bátorságot, amellyel az örökkévalóságnak dolgozik, és nem a felhígult, percről percre változó mának. Egy olyan korban, amikor minden szét fele tart, hullani készül, ő megállj-t int, és képeivel kitámasztja a pusztulás falait, vagy éppenséggel a pusztulás falaira hordja fel összegző erővel az emberi lélek és az emberiség műveltségének emlékezetünkben és álmainkban felgyülemlett látomását. Reneszánsz tudásszomj és rendszerezési vágy, barokk aprólékosság és kidolgozottság jellemzi művészetét – s mindehhez a fényképész türelme, megfigyelő képessége, természetkutatók alázata s minden apró részletre kiterjedő áhítata szolgáltat muníciót. De rendkívül szimpatikus benne az is, hogy nem borul le önnön nagysága előtt, mint annyian mostanság, hanem kellő öniróniával görbe tükröt tart maga és kora elé, melyen nemcsak ő, de mi is nagyot nevetünk, vagy épp szörnyülködünk. Hisz az igazi művészetben a dráma és a komédia együtt van jelen, egymásból táplálkozik, egymást igazolja. (…) Mítosz és valóság ölelkezik itt össze, s a bravúr benne az, hogy míg a mítoszt bizonyos értelemben lerombolja a tudomány eszközeivel, addig az illúziótlan és sokszor kiábrándító valóságot épp mítoszi gyökereivel emeli gyarló hétköznapjaink fölé. (…) A legnagyobb bravúr azonban az, hogy Kirjákban a természet-megfigyelő és a mítosz-búvár egy harmadik világot teremt, ami viszont már csak az övé, egyetemes és szuggesztív. Ahol a madár csikóhal-testű, a sokat emlegetett rinocérosz pedig gyíktestben kúszik a fára… Így alakul és bontakozik ki szemünk előtt egy XXI. századi szimbolista, ha hívhatom így, aki ezernyi idegszállal szövődik a világ testébe, érzékeli annak minden rezdülését – és amiért hálásak lehetünk neki, hogy nem lebutítja üzenetét, hogy értsük, hanem fölemel sorsunk fölé, mert onnan nagyobb kilátás nyílik a kultúra csodáira és önmagunkra is." (Szentmártoni János, 2008)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Mutatis mutandis: "Az is bolond, aki poétává lesz Magyarországon"

(Latomus (szgá), 2011.04.17 18:46)

Ami nem fért az ismertetés végére. Ma volt Kirják Miklós pesterzsébeti kiállításának utolsó napja. Elég érthetetlen (és nagy szégyen is egyben), hogy a Gaál Imre Galéria egy ilyen művészről még egy tisztességes katalógust - vagy legalább egy kis szöveges ismertetőt - sem tudott összehozni. Rossz minőségű papíron egy szerkesztetlen A/4-es fénymásolatot kaphattak a látogatók, melynek a szövegét az Artportalról koppintották (control c - control v). Arról nem szólva, hogy csillogó-villogó, flash-animációs honlapjukon egyetlen reprofotó sem szerepel a művésztől, hogy odavonzza a festészetben (még) nem járatos pesterzsébeti lakosokat és a fiatalokat, a diákokat is. Kétórás szörfözés után sikerült ezt a néhány képet "levadászni" és a gyakori netes törlésektől megmenteni, de ezek a képek - természetesen - nem az aktuális tárlathoz, hanem korábbi kiállításokhoz kapcsolódnak... No comment.