Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Várj reám...

2009.12.01

V Á R J  R E Á M. . .   (1941)

Симонов Константин

Konsztantyin Szimonov (1915-1979)

Várj reám, s én megjövök, hogyha vársz nagyon!
Várj reám, ha sárga köd őszi búja nyom!
Várj, ha havat hord a szél, várj, ha tűz a nap!
Várj, ha nem is jön levél innen néhanap!
Várj, ha nem vár senkit ott haza senki már,
És ha unszol bárki is, hogy nem kell várni már!


Várj reám, s én megjövök, fordulj mástól el,
Bárhogy súgja ösztönöd, hogy feledni kell...
Ha lemondtak rólam már lányom és apám,
S jóbarát már egy sem vár, te gondolj néha rám!
Borral búsul a pohár, s könnyet ejt szemük,
Várj te változatlanul, s ne igyál velük!


Várj reám, óh átkelek minden vészen én!
Aki nem várt, majd rámnevet: szerencsés legény!
Nem tudhatja senki sem, csak mi ketten azt,
Hogy te voltál ott énvelem, hol halál maraszt.
S te mentettél meg. És hogy? Egyszerű titok:
Várni tudtál rám, ahogy senki sem tudott.

 

Симонов Константин: Жди меня...

Жди меня, и я вернусь.
Только очень жди,
Жди, когда наводят грусть
Желтые дожди,
Жди, когда снега метут,
Жди, когда жара,
Жди, когда других не ждут,
Позабыв вчера.
Жди, когда из дальних мест
Писем не придет,
Жди, когда уж надоест
Всем, кто вместе ждет.


Жди меня, и я вернусь,
Не желай добра
Всем, кто знает наизусть,
Что забыть пора.
Пусть поверят сын и мать
В то, что нет меня,
Пусть друзья устанут ждать,
Сядут у огня,
Выпьют горькое вино
На помин души...
Жди. И с ними заодно
Выпить не спеши.


Жди меня, и я вернусь,
Всем смертям назло.
Кто не ждал меня, тот пусть
Скажет:- Повезло.-
Не понять не ждавшим им,
Как среди огня
Ожиданием своим
Ты спасла меня.
Как я выжил, будем знать
Только мы с тобой,-
Просто ты умела ждать,
Как никто другой.

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

A verset megzenésítették, sokáig itthon is "slágernek" számított. 

 Itt a Tabula Candidán is meghallgatható: Darvas Iván énekli...

 /cikkek/sziv---hang---kep/video_9 

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

 

Akinek a vers szól: Valentyina SZEROVA

Ő korának legismertebb színésznője. Férje Anatolij Szerov, a spanyol polgárháború hőse, Sztálin kedvenc pilótája, becenevén a Sas.
Sztálin személyesen intézkedett, hogy a száműzött Jegorov marsall ötszobás lakását megkapják a fiatalok.
Szerov vadászgép pilóta volt, aki 1939-ben egy kisérleti repülés közben gépével lezuhant és szörnyethalt

Szerova színházi fellépései során felfigyelt egy első sorban ülő fiatalemberre, aki hatalmas csokor virágokat küldött, ő volt Szimonov, akinek akkor kezdődtek első sikerei.
Ők voltak az "álompár", az akkori szokásoktól eltérően, a sajtó sokat foglalkozott velük, így jelenhetett meg a Pravdában Szimonov verse.
Szerova megismerkedett Rokosszovszkij tábornokkal / későbbi marsallal / és szerelem szövődik köztük, ennek ellenére Szimonov felesége lesz.
Házasságuk az elején boldognak látszik, de hamar elromlik, mivel kiderül, hogy továbbra is kapcsolata van Rokosszovszkijjal. A szerelmi háromszöget végül a szovjet vezetés oldja fel és elküldi a marsallt Lengyelországba. Szerova karrierje is véget ér.
1957-ben elválnak.

A szerző: Konsztantyin SZIMONOV

A II. világháborúban haditudósítóként vett részt, és szembesült a harcok borzalmaival. Ez élete meghatározó élménye lett, későbbi műveit szinte kivétel nélkül ez ihlette.

1954-től a Novij mir nevű folyóirat főszerkesztője.

Önálló regények mellett két nagy regénytrilógiát is írt.
A magánélet-trilógia / Négy lépés ; Húsz nap háború nélkül ; Többé nem látjuk egymást / főhőse Lopatyin őrnagy, akit az író egyértelműen önmagáról formázott. Regényei realista stílusban íródtak.

A Húsz nap háború nélkül című művéből 1975-ben film készült, melynek forgatókönyvírója maga Szimonov volt.

Háborús-trilógiája : Élők és holtak ; Nem születünk katonának ; Az utolsó nyár melyben átfogóan mutatja be az egész háborús korszakot, a tragikus visszavonulás, majd a nagy győzelem éveit, feltárva a különböző időszakok belső ellentmondásait.

A trilógia harmadik kötete 1944 nyarának harcairól, történelmi és magánéleti eseményeiről számol be. Beloruszia felszabadítása áll az események középpontjában és a harcoknak, kisebb-nagyobb emberi konfliktusoknak az ad benne különös, izgató távlatot, hogy a korábbi kötetekből ismerős szereplők szinte mindegyike átéli: ugyanitt, ugyanezen a terepen már harcolt három évvel korábban is, egészen más feltételek, körülmények közepette. Nemcsak a harci tapasztalatok gyűltek fel ugyanis időközben, nemcsak - ezt Szimonov rendkívül finoman és differenciáltan érzékelteti - a személyi kultusz megnyilvánulásai, a dogmatizmus bizonyos vonásai jelentek meg (kiemelkedő ebből a szempontból Lvov alakjának megformálása), de alapvető a különbség a katonák, az egész küzdő és még rendkívüli tragédiák, konfliktusok előtt álló társadalom pszichológiájában is: az író lenyűgözően mutatja be a felszabadító harc, a győzelmes előretörés lendületét, felhajtó erejét.

A regény "magánéleti" vonulatának középpontjában Szerpilin figurája áll. A sebesülése miatt rövid időre kórházba kerülő parancsnok, akinek felesége, gyermeke a háború pusztításának áldozatai lettek, itt a kórházban kapja ajándékul a sorstól az utolsó, a lemondások, a melankólia ízeitől is átjárt szép szerelmet. Az író remekül ellenpontozza Szerpilin sorsával, majd halálával a nagy offenzíva tablóját. - A kitűnő regény - számos kritikus szerint a legnagyobb szabású valamennyi szovjet háborús mű közül - minden olvasónak maradandó élményt nyújt. 

 

Munkásságáról (eredetiben): http://www.litera.ru/stixiya/authors/simonov.html

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.