Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vad mezőkön...

2008.06.22

Az ember néha ottragad a képernyő előtt, és "horgára" akad egy-egy érdekes vagy értékesebb film. A Hallmark csatorna - bevallottan - színvonalas szórakozást igyekszik nyújtani nézőinek. Nem minden esetben, de sokszor sikerül. Több kiváló filmdrámát vetítettek az utóbbi időkben, de a színvonalas thrillerben is elég választékos a kínálatuk. Sokan fanyalognak, hogy egy-egy film többször ismétlődik. Ám ez inkább jó, mint rossz, hiszen ha utólag jön rá az ember, hogy érdekelte volna valami, de lecsúszott róla, más időpontokban megnézheti...

Doi Mae U-Kho sunflower fields, Thailand

 

A Vad mezőkön (Run the Wild Fields) című tévés filmdráma 2000-ben készült, és egy elég banális alapötletre épül. A második világháború egyik "hátországában", Észak-Carolina valamelyik kisvárosában  egy harcoló amerikai katona (Frank Miller)  felesége (Ruby Miller) és tízéves kislánya (Opal 'Pug' Miller)  várják a híreket a háború állásáról és a családfőről, közben próbálják fenntartani magukat, persze ők ketten alig boldogulnak a nehéz mezei munkával.

A vad mezőkön szabadon bóklászó gyermek azonban egy kutyaharapástól megsebesült fiatalemberre talál, akit Ruby nagy nehezen hazatámogat, orvost hív hozzá, úgyhogy a seb szépen begyógyul, és a férfi (Tom Walker) - megköszönve a kapott elemózsiát és ruhaneműket - másfél-két nap után elhagyja a házat. Azonban a városka sheriffje lefüleli, lopással gyanúsítja a "jöttment csavargót", és a leültetéstől az éppen arra járó jótevője menti meg, aki sebtében felveszi "béresnek" az egyre lepusztultabb farmra - szállásért és ételért.  Így a férfi mintegy "visszalép" a két nő életébe, bár nem a házban, hanem a pajtában kap szállást. Tom ügyes, erős, csöndes és szerény, nagy segítségére van a védteleneknek. A férfi-nő-gyerek csoport egyre inkább kezd hasonlítani egy igazi családra, ám a férfi zárkózott, az asszony tartózkodó, csak a gyermek egyre felszabadultabb, csak ő ragaszkodik egyre erősebben Tomhoz.

Itt jön a képbe az a vérebeket tartó, az őzeket-szavasokat szemen lövő, enyhén szólva "militáris", sőt fasisztoid beállítottságú ember (Silas Green), akinek a kutyái a történet elején megharapták Tomot, s aki már ifjúkora óta vágyakozik Ruby után, de az nem hozzá, hanem vetélytársához, Frank Millerhez ment feleségül. Most, hogy nincs hír az eltűntnek nyilvánított Frankról, Silas igyekszik Ruby közelébe férkőzni, csakhogy ott van Tom, akit gyűlöl, mert úgy véli: az útjában áll. A látszat persze csal, de Tom iránti gyűlöletén ez mit sem változtat. Tetszett, hogy ez sem egy teljesen sablonos szerelmi háromszög, hiszen szerelemről a háromszög egyik oldalán sincs szó, a film végén pedig már a különböző irányba ható szerelmeknek még a lehetősége is elenyészik.

A történetet tovább árnyalja, hogy a helyi nacionalista-irredenta "ifjoncok" szintén "kipécézik" Tomot, hogy nem elég "hazafi", mert nem katonáskodik, Tom egyébként is főleg a dezinformáltság miatt "furcsa" a közösség számára, hiszen a férfiról szinte semmit nem tudnak, még Ruby és Opál sem. Mikor Ruby terepjárója mellett rátámadnak a helyi szélsőségesen hőzöngő (valójában csak ürügyet kereső) fiatalok, Opál látja az autóban ülve, hogy Tom nem védekezik, így még az érte rajongó és benne pótapát remélő kislány is megdöbben, hogy milyen "gyáva".... Több film-elem, vagy inkább filmes "panel" beépítése nyomán, a tűzesetnél (mikor Tom Opált és az ellenséges oldalon álló Charliet is kimenti a lángok közül) egy véletlenül lehulló papírból derül ki, hogy Spanyolországban harcolt, és szabályosan szerelt le mint háborús hős.... :)  Itt kár lenne tovább részletezni a városka és a döbbent Ruby "nagy felismerését"...

Közeledik a végkifejlet, mikor elkezd az ember félni, mert a legremekebb amerikai filmek 99%-ának is van egy mindent elrontó sajátossága: a tragikus, heroikus, macsós  vagy hepiendes "sziruppal" nyakonöntött lezárás. Az amerikaiak a legjobb filmjeiket is képtelenek JÓL befejezni.  Ezt tudván ugrásra készen ültem a távirányítóval a kezemben, de kellemesen csalódtam. A befejezés kicsit színpadias, erőltetett, de legalább nem szirupos. Tom és Opál közös titka (hogy a családfő, Frank él, és hazafelé tart) arra készteti a férfit, hogy egy hajnalban elhagyja a házat, Rubyt és Opált. A városkából kifelé ballagva szembetalálkozik a katonaruhában hazafelé bicegő, de elég jó állapotban lévő Frankkel, aki tüzet ad neki - az utolsó szál gyufájával. Majd mindekettő továbbmegy.

Az "utolsó szál gyufa" motívum érthetően, de nem szájbarágósan fejezi ki, hogy Frank jó ember, így Ruby és Opál sorsa egyenesben marad - Tom nélkül is... A család találkozásáról és Tom nyitott tehervagonos, "csavargós" zötykölődéséről szóló, záró képkockák teljesen fölöslegesek, de mivel nem hangsúlyosak és nem kidolgozottak, el is felejti őket az ember. Szóval most sem tudta a rendező sallangmentesen lezárni a filmet, de a két férfi találkozása olyan jóra, egyszerűre, filmnyelvileg is hitelesre sikerült, hogy azt - szerencsére - nem sikerült tönkretenni: a néző emlékezetében ezek a záróképek.

A színészi alakítások jók, mindenekelőtt Tom: Sean Patrick Flanery  és Opál: Alexa Vega  - szerintem. De Ruby megformálása is jó, csak kevésbé karakteres: Joanne Whalley játszotta. Kiváló volt viszont a "kutyás" Silas epizódszerepét alakító színész : Cotter Smith játéka.

Forrás: http://www.imdb.com/title/tt0185651/mediaindex  valamint a PORT.hu

*********************************************************************************************

*********************************************************************************************

*********************************************************************************************

*********************************************************************************************

*********************************************************************************************

*********************************************************************************************

*********************************************************************************************

********************************************************************************************* 

********************************************************************************************* 

********************************************************************************************* 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.